tisdag 29 mars 2011

Tusen papperstranor

 
I över tre decennier har jag jobbat som pedagog och under dessa år må jag ha vikt tusen papperstranor sammanlagt tillsammans med eller åt alla de barn jag har fått lära känna. Jag hörde som ung historien om Sadako som insjuknade i leukemi tio år efter att atombomben detonerade över Hiroshima. Hon hade inspirerats av en gammal japansk legend som lovar att den som viker tusen papperstranor får se sin högsta önskan slå in. Under senare tid har mina tankar gått till Japan och i en tid när vi lyssnar på fågelläten och tänker på flyttfåglar och fred i världen blev mina böcker om "Sadako and the Thousand Paper Cranes" väldigt aktuella.
 Här är min första dagsfärska origamitrana i tyg.
Den nya Tildarosen kan också anses vara en form av origami...
Nu väntar vi på de riktiga tranornas återkomst!
"This is our cry
This is our prayer:
To create peace in our world"
Children's Peace Memorial

14 kommentarer:

  1. Vackert inlägg och berättelse! Visst går tankarna ofta till olika hörn av världen där naturkatastrofer och oroligheter gör livet svårt. Jag har aldrig själv försökt mig på origami... men det är otroligt vackert och din fågel av tyg blev jättefin!

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  2. De var många tranor det.Vi väntar nog alla på den dagen dom kommer ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Tänk den boken läste jag och mina flickor när de var i tonåren. Vi läste och grät den är så bra.
    Passar faktiskt i dessa dagar.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  4. Ja gissade tidigare att det var just de tranorna du vek. Men det var en fiffig ide att göra i tyg.. Kan tänka att det inte är så lätt att vika i tyg. Jätte vackert tyg du använt...
    Ha det bra..
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  5. Så sött du sytt i origami-teknik.
    Fint att koppla ihop tanken till det nu så hårt drabbade landet.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  6. Så vackert du skrev! Och en vacker trana och en vacker ros! Här har vi riktiga tranor på åker utanför tomten.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. I love your fabric origami. The rose must be from the new Tilda book. We don't have that here yet - it's very beautiful.
    Loved the story of the paper cranes. My children spent a year making paper cranes at school in honour of the story.
    Hugs ~ Kerryanne

    SvaraRadera
  8. Jag har inte provat att vika i tyg,men du fick en riktigt fin tygtrana.
    Vacker ros!

    SvaraRadera
  9. Här finns tranor! Ser dom varje dag. Ibland är dom 3 och nån gång 5. Ett svanpar har vi också.

    SvaraRadera
  10. Ja, tankarna går nog till människorna i Japan nu... Vilken jättefin trana. Kanske du vill lära mig göra en sådan någongång???

    Ha det gott i solskenet! Kram

    SvaraRadera
  11. Vacker historia! Hoppas din högsta önskan slår in! Och naturligtvis finns våra tankar hos de stackars människorna i Japan dessa dagar. Det som hänt är nästan ofattbart.
    Mitt hjärta slog ett extra slag när jag såg dina bilder från er svit på Astor - i just den sviten tillbringade vi vår bröllopsnatt! :) Vilket sammanträffande!
    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Hejsan!

    Ja och visst tänker vi extra mycket på våra medmänniskor i Japan nu..

    Den här konstarten är så härlig1 att ett papper med hjälp av ett par vik kan bli något så vackert!
    Helt fantastiskt!!

    Hoppas att du har haft en riktigt solig dag idag!!

    kramis Sanne

    SvaraRadera
  13. Så vacker din tygorigamitrana är! Oj...så många du har vikt genom åren. Vilken katastrof det är i Japan nu. Undrar hur allt detta kommer att sluta.

    Kram
    annika

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.