tisdag 6 september 2011

Marimekko och jag

I somras när jag sökte en ny skolväska fann jag dessa hos Marimekko. Så otroligt dystra färger tänkte jag då. Nu när höstmånaden och gråmulet kom på känns det helt naturligt att t.o.m. flika in en nyans av blått även om det inte hör till min färgskala. (Färgerna i bilden nedan är mera sanningsenliga)
Dagens outfit bestod till stor del av Marimekko och det är ju att frångå alla tidigare dokumenterade klädesmärken (ChillNorway, Odd Molly, by Ti Mo, Cream, Vintage Stories) här i bloggen kan man tycka. Men som mycket annat dokumenterar jag inte allt. Marimekko och jag är goda vänner...
... åtminstone sedan tonåren. När jag fick mitt nya tonårsrum sydde min mor Marimekkogardiner åt mig. Det ska mycket till innan jag gör mig av med de två tygstyckena "Oona" designade av Maija Isola.
Under åren har det blivit en hel del kläder och tyger a la Marimekko. Bilden ovan visar projekt från textilslöjden i klasslärarutbildningen där jag hade Marimekko som textiltema. Smaken har ändrats med åren! ;o) Tänkte att Marimekko i rättvisans namn borde vara värt ett eget inlägg!

14 kommentarer:

  1. Javisst är marimekko värt ett inlägg. Säga vad man vill om tygerna men nog blir man glad av all färg....och gråtrist tycker jag inte att du alls klätt dig idag! Fin tunika och väska/väskor! ha det gott!!

    SvaraRadera
  2. Ja Marimekko hör definitivt ungdomstiden till... Men gillar nog Marimekko fortfarande.. Härlig väska och börs...
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  3. Marimekko är verkligen värt ett inlägg. Nu är det ju mycket mönster i de tygerna och jag är ju lite diskret av mig men jag tycker att de är tilltalande bara de är i rätt nyans förstås :)
    Väskan och klänningen i blåsvart är supersnygga!

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  4. Marimekko i all ära tycker jag! Jag hade ofta Marimekkoklänningar som barn och mitt första alster i lappteknik var av Marimekko tyger, så jag har också många positiva associationer av märket. Trevligt att du gav ett eget inlägg åt Marimekko!

    Ha en färgglad fortsättning på veckan! Kram

    SvaraRadera
  5. Det var ett snyggt tyg från Marimekko. En färgkombination som jag personligen är väldigt svag för! Jag har inte ännu kollat in höstens nyheter. " C var inte rätt utan B-G" :=))

    SvaraRadera
  6. Ja, Marimekko är värt ett inlägg, tänk att det blir aldrig omodernt och utomlands blir dom alltid glada för Marimekko, och jag förstår dom.
    Jag levde en hel sommar i en tvärrandig lång tröja som jag hade som klänning, men det var länge sedan, men så skön den var!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Ja visst, även på min ungdomstid var Marimekko i ropet men visst såg jag det som vackert just då men annars är inte märken min grej.
    Jag hade kvar en Marimekkoduk som gick i gult men för ett par år sen delade jag den åt mina sonhustrur så de fick två stycken "påsklöpare" var.
    Gillar numera de lugnare färgerna men även de finns ju hos Marimekko.

    SvaraRadera
  8. Marimekko har verkligen mycket fint och det är ett märke som ju funnits "i evigheter". Kläder har jag inte i marimekkotyger eftersom det inte känns som min stil, men några glas och ett par börsar har jag.

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Det är verkligen ngt särskilt med Marimekkos kollektion och tyger och tänk hur lång tid de funnits och lika aktuelle nu som då.
    Söt tunika och visst behövs en liten annan färg i garderoben när hösten gör sig påmind :)
    Ha det gott!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  10. jag tycker marimekko är jättefint, men inte på mig. börsar och väskor har jag flera, men i andra plagg känner jag mig inte riktigt hemma.
    kram

    SvaraRadera
  11. Visst finns det mycket fint av marimekko, själv har jag inga kläder av marimekko.
    Men snart skall dottern till Turkiet en vecka som utbytes elev och då kommer hon att ta med marimekko presenter.

    SvaraRadera
  12. Man kan inte säga annat än att Marimekko är färgglatt! Är väl inte, och har aldrig varit, mina favorittyger, men jag har faktiskt en liten portmonnä därifrån ändå, haha. Och de gör bra och hållbart tyg och bara det är värt en eloge!
    Hoppas du har en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  13. Finns en del marimekko hos mej också. Allt gillar jag inte, men de blå blommorna var fina ;O)

    SvaraRadera
  14. Hej !
    Absolut !
    Även om det egentligen inte alls är min grej så är Marimekko kult. Gissa vilken badväska som var med till la France ? Den har hängt med i många år . Kul med lite från allt romantiskt ibland.

    kram Bittan

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.