lördag 28 mars 2015

Traditioner



 Hej denna lördag med snöslask och väntan på sommartid! Jag tvättar och plockar och ska så småningom fixa till mig för konsert. Har funderat kring detta med traditioner nu när påsken närmar sig. Jag ser fram emot nästa vecka när familjen får samlas igen. 




 Hoppas jag kan hålla liv i alla blomster som frodas där i uterummet och hoppas att fönstren ska bli tvättade så man ser bra ut! ;o)




 I går när jag kom hem från jobbet väntade ett påskknippe på mig på köksbordet. Tänkte genast på vad jag hade berättat på dagen om hur de finska traditionerna skiljer sig från våra finlandssvenska. De finlandssvenska påskhäxorna är i farten på påsklördag medan de finska påskhäxorna går, vad jag har förstått, omkring i morgon på palmsöndagen, och överlämnar videkvistar prydda med fjädrar och silkespapper. Den här traditionen kommer från de ortodoxa delarna av Finland och kallas översatt "risningen".  Ramsan på svenska betyder ungefär: "Ris, ris för årets hälsa, ris till dig och lön till mig." Virvon varvon, nu fick jag lust att klippa fjädrar. Ha en skön helg!


2 kommentarer:

  1. Härligt inlägg med sååå vackra bilder! Traditioner ja, ibland håller man på dom och ibland inte...påsken gillar jag dock väldigt mycket!
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  2. Och i Sverige kommer de små söta påskkäringarna och vill ha godis och önskar Glad Påsk på Skärtorsdagen!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en snäll kommentar! ♥ Ha en bra dag!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.